Söka - Procura - Search

Monday, October 02, 2006

Några vanliga förkortningar i svenskan

Abreviaturas mais comun do idioma sueco

- bl a ---------- bland annat (entre outros)
- ca ----------- cirka (mais o menos)
- dvs ---------- det vill säga ( isso quis dizer)
- etc ---------- et cetera (etc)
- f d ---------- före deta (ex; ex presidente, etc)
- f n ---------- för närvarande (no momento)
- fr o m ------ från och med (a partir da agora até.....)
- kl ----------- klocka ( hora)
- m fl -------- med flera (com alguns)
- m m ------- med mera ( e muito mais)
- nr --------- nummer (numero)
- osv ------- och så vidare ( e assim por diante)
- p g a ----- på grund av ( por causa....)
- s k ------- så kallad ( assim assado...)
- t ex ----- till exempel ( por exemplo...)

Hjälpverb / Verbo Auxiliar

1. ska ------------ Vad ska du göra på lördag? / O que você vai fazer no sabado?
2. vill ------------ Jag vill inte äta nu. Jag är inte hungrig. / Eu não quero comer agora. Eu não estou com fome.
3. kan ----------- Jag kan inte spela piano. / Eu não posso (não sei) tocar piano.
4. får ------------ Du får inte röka här! / Você não pode fumar aqui!
5. måste -------- Jag måste betala hyra före 31/10. / Eu preciso pagar o aluguel antes do dia 31/10.
6. behöver ----- Han behöver inte gå till skolan i morgon. Han är ledig. / Ele não vai precisar ir na escola amanhã. / Ele está de folga.
7. brukar ------ Jag brukar duscha efter jobbet. / Eu estou acostumada/o a tomar banho depois do trabalho.
8. tänker ------ De tänker köpa ett hus på landet.(tänker = ska) / Eles pensam em comprar uma casa fora da cidade.

No comments:

Post a Comment