Söka - Procura - Search

Tuesday, May 22, 2007

De vanligaste konjunktioner i svenska

Ex:

Och

- Läs texten och svara sedan på frågorna!

- Hon sjunger och spelar.

Samt

- Banken har öppet måndag-fredag kl 9-15, samt tisdag kl 15-19.

- Han har bedrivit studier i kemi, fysik samt matematik.

Eller

- Skad du eller jag göra det ?

- Du kan köpa boken eller låna den på biblioteket.

Varken .... eller

- Kajsa äter varken kött eller fisk.

- Vad ska du göra i sommar? Resa utomlands eller vara på landet?

Varken eller. Jag måste arbeta.

Antigen .... eller

- Du kan antingen åka pendeltåget mot Södertälje eller ta buss 800. Båda stannar vid Huddinge Sjukhus.

Både ... och

- Mehmett kommer från Turkiet och talar både turkiska och kurdiska.

- Vill du ha socker eller mjölk i kaffet?

- Både och, tack!

Men

- Jag skulle gärna köpa boken, men den är för dyr.

- Peter tycker om Malin men vill inte gifta sig med henne.

Fast (talspråk)

- Pengar är inte allt här i världen, fast ibland skulle de vara roligt att ha lite mer av dem.

- Jag kom försent fast de gjorde ingenting.

Utan

- Tåget stannar inte i Tranås, utan går direkt till Åbo

- Han kommer inte i morgon utan först i övermorgon.

För

- Han kan inte komma för han är sjuk.

- Gunilla brukar köpa kläder åt Mikael, för han tycker inte om att gå i affärer.

- Det regnar jag tar bussen i dag.

- Brödet är slut, jag måste köpa idag.

Glosor

och ................... e

samt ................. e, como também

eller ................. ou

varken .....eller ..... nem

antingen ....eller ... ou, seja

både ....och ......... tanto..como, não só...., mas também

men .................... mas; porém, todavia

fast (talspråk)....... ainda que, embora, se bem que, apesar de que

utan .................... mas também; sem que, a não ser que

för (ty) ............... porque, pois que

..................... de modo/maneira que

No comments:

Post a Comment